Jak skutecznie przeprowadzić wywiad chorobowy? Krótkie know how
Rozmowa jest bardzo ważnym krokiem w życiu człowieka, a przede wszystkim w życiu zawodowym ludzi, którzy dążą do usprawnienia drugiego człowieka. Dlaczego to jest tak ważne? Prawidłowo przeprowadzony wywiad z naszym pacjentem może być furtką do sukcesu- pozbycia się problemu pacjenta.
Oczywiście, nie samą rozmową człowiek zostanie uprawniony (nie licząc psychoterapeutów, psychologów, etc.)- ważne jest również odpowiednio wdrażane działanie: czy to farmakologiczne czy ruchowe. Wywiad chorobowy jest działaniem, który jest przeznaczony nie tylko dla lekarzy. Z tej formy komunikowania się z pacjentem korzystają m. in.: pielęgniarki, fizjoterapeuci czy masażyści, gdyż zawsze istnieje możliwość wystąpienia przeciwwskazań.
Od czego zacząć rozmowę?
Wywiad jest bardzo ważną czynnością przeprowadzaną na początku spotkania z pacjentem. Ma on znaczny wpływ na nawiązanie prawidłowego kontaktu z pacjentem, zbudowanie zaufania oraz poznanie w pełni jego dolegliwości. Tylko w momencie, gdy wszystkie powyższe czynności zostaną wypełnione w stu procentach można mówić o wywiadzie przeprowadzonym poprawnie.
Zaczynając badanie podmiotowe zawsze zapoznajemy się z dokumentacją pacjenta. Należy pamiętać, by wywiad nie trwał dłużej niż 45 minut. W gromadzeniu informacji o pacjencie może pomóc system OLD CART, którego każda litera oznacza to, czego możemy się dowiedzieć. Wywiad nie jest tym samym, co badanie przedmiotowe.
Pierwszą literą jest „O”, która oznacza początek. Wtedy możemy zadać pacjentowi pytania tj. „Od kiedy trwa ból?”, „O jakiej porze się pojawia?” lub „Czy jest z czymś związana?”. W pierwszej kolejności pytamy o te dolegliwości, które doskwierają pacjentowi najbardziej. Następnie przechodzimy do lokalizacji bólu (litera „L”) zadajemy pytanie „Gdzie boli, w którym miejscu dokładnie?”. Należy też się dowiedzieć od jakiego czasu dolegliwości się utrzymują. Litera „D” będzie wiązać się z pytaniem „Od jak dawna występują te dolegliwości?”.
Jeśli występuje ból, pytaniem, które następnie zadamy będzie „Jaki charakter ma ból?”. Pacjent może odpowiedzieć, że tam go ciągnie, a w drugim miejscu czuje igły. Jest to litera „C”. W każdej dolegliwości znajdują się czynniki, które pogarszają odczuwanie bólu. Wtedy na pomoc przychodzi litera „A”, kiedy to można zapytać pacjenta kiedy mocniej boli. Antagonicznie do pogarszających czynników, są czynniki, które przynoszą ulgę (tutaj to litera „R”). Na koniec pytamy pacjenta o stosowane leki lub korzystanie z terapii.
Co dodatkowo można dowiedzieć się od pacjenta?
Powyższe informacje to nie wszystkie, które można uzyskać od pacjenta. Istnieją takie czynniki, które bezpośrednio nie są związane z chorobą, ale istotnie wpływają na rozwój danej jednostki. Związek z chorobą może mieć środowisko, w którym znajduje się pacjent na co dzień oraz warunki pracy.
Po pierwsze warto znać zawód pacjenta, w szczególności, gdy wykonywał go bardzo długo. Praca jaką pacjent wykonuje jest ważnym czynnikiem ze względu na możliwość występowania chorób zawodowych. Faktem, którego nie należy pominąć jest informacja o przeszłości zdrowotnej pacjenta. Jeśli to ma związek z występującymi w danej chwili objawami, można szybciej znaleźć rozwiązanie medyczne. Istotne są choroby przebyte, wypadki, operacje, urazy czy hospitalizacje. Obecny stan zdrowia i tryb, jaki prowadzi pacjent ma wpływ na funkcjonowanie organizmu.
Składa się na to właściwa ilość snu, wypoczynek czy aktywność fizyczna i dieta.
Wywiad socjalny a także rodzinny również w pewnym stopniu ma wpływ na dobór odpowiedniego leczenia. Przede wszystkim analiza zgonów w rodzinie i przyrównanie jej do występujących objawów może stwierdzić, czy istnieje możliwość zachorowania na przenoszone genetycznie choroby.
Po wypełnieniu wszystkich luk w karcie pacjenta możemy przystąpić do badania przedmiotowego, kiedy to sprawdzane są funkcje poszczególnych narządów. Pacjencie, staraj się odpowiadać na pytania skrupulatnie. Nie pomijaj żadnych faktów, gdyż nigdy nie wiesz, który będzie istotny.
Nie bój się specjalistów, oni chcą Ci pomóc!
Zapraszamy do komentowania. Redakcja